Polecane dla osób, które chcą nabyć kompleksową wiedzę i umiejętności w zakresie planu restrukturyzacyjnego
Prowadzący webinarium:
dr hab. TOMASZ STRĄK Prof. US, kierownik Katedry Zarządzania Finansami Instytutu Finansów US (sylwetka prowadzącego na dole strony)
W przypadku podmiotów poddanych restrukturyzacji lub planujących przeprowadzić restrukturyzację, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 maja 2015 r. Prawo restrukturyzacyjne, nadzorca sądowy (lub zarządca), przy czynnej współpracy z dłużnikiem, sporządza plan restrukturyzacyjny, który dla powodzenia postępowania restrukturyzacyjnego jest dokumentem fundamentalnym. Zgodnie z art. 10 ustaw plan restrukturyzacyjny zawiera co najmniej:
Plan restrukturyzacyjny jest zatem skomplikowanym i złożonym dokumentem. Jego sporządzenie wymaga zastosowania różnych narzędzi analitycznych i planistycznych, a także rozległej wiedzy z zakresu finansów, rachunkowości i prawa. Często błędy na etapie przygotowania planu restrukturyzacyjnego prowadzą do mylnych wniosków co do realności odzyskania, w wyniku planowanej restrukturyzacji, zdolności do konkurowania na rynku oraz wykonania propozycji układowych.
Cele proponowanego cyklu szkoleń jest nabycie umiejętności przygotowania planu restrukturyzacyjnego, umiejętności weryfikacji jego spójności oraz oceny prawdopodobieństwa jego realizacji.
Szkolenie adresowane jest dla osób zajmujących się zawodowo postępowaniem restukturyzacyjnym (w szczególności dla doradców restrukturyzacyjnych oraz osób ubiegających się o licencję doradcy restrukturyzacyjnego), prawników oraz doradców wspierających swoich klientów w przygotowaniu wniosku o otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego lub w czasie tego postępowania. Adresatem szkolenia są także osoby zarządzające oraz służby finansowe przedsiębiorców, którzy ze względu na aktualną sytuację finansową rozważają przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego.
6. Wstępy plan restrukturyzacyjny – elementy pożądane
7. Plan restrukturyzacyjny – omówienie poszczególnych elementów.
8. Test prywatnego inwestora oraz test prywatnego wierzyciela – kiedy jest wymagany i co zawiera.
1. Analiza przyczyn trudnej sytuacji finansowej
2. Informacja o aktualnym oraz przyszłym stanie podaży i popytu w sektorze rynku, na którym przedsiębiorstwo działa.
3. Przyszła strategia prowadzenia przedsiębiorstwa dłużnika
4. Pełny opis i przegląd planowanych środków restrukturyzacyjnych i związanych z nimi kosztów.
Moduł III - 5h
PLAN RESTRUKTURYZACYJNY
Cz. II. Planowanie finansowe
1. Etapy planowania finansowego.
2. Planowanie sprzedaży:
3. Planowanie kosztów:
4. Planowanie przychodów i kosztów związanych z restrukturyzacją majątku oraz wykonywaniem układu.
5. Projektowane zyski i straty na kolejne pięć lat oparte na co najmniej dwóch prognozach.
6. Planowany bilans – aktywa.
7. Opis metod i źródeł finansowania, w tym wykorzystania dostępnego kapitału, sprzedaży aktywów w celu finansowania restrukturyzacji, finansowych zobowiązań udziałowców i osób trzecich, w szczególności banków lub innych kredytodawców, wielkości udzielonej i wnioskowanej pomocy publicznej oraz pomocy de minimis lub pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie i wykazania zapotrzebowania na nią.
8. Planowany bilans – pasywa.
9. Planowane przepływy pieniężne.
10. Ocena spójności przyjętych założeń.
Moduł IV - 5h
PLAN RESTRUKTURYZACYJNY
Cz. III. Analiza ryzyka
Moduł V- 5h
Test prywatnego wierzyciela oraz test prywatnego inwestora
1. Test prywatnego wierzyciela – definicja oraz zakres zastosowania.
2. Test prywatnego inwestora – definicja oraz zakres zastosowania.
3. Test prywatnego wierzyciela – studium przypadku:
a) informacja o przewidywanym stopniu zaspokojenia poszczególnych wierzycieli publicznoprawnych w ramach wykonania układu, która zawiera następujące dane:
- wysokość objętych układem zobowiązań dłużnika wobec poszczególnych wierzycieli publicznoprawnych;
- treść propozycji układowych wobec poszczególnych wierzycieli publicznoprawnych;
b) informacja o przewidywanym stopniu zaspokojenia poszczególnych wierzycieli publicznoprawnych w postępowaniu upadłościowym, które byłoby prowadzone wobec dłużnika, zawierającą następujące dane:
- wartość majątku dłużnika ze wskazaniem obciążeń;
- przewidywaną wysokość kosztów postępowania upadłościowego;
- kategorię, w której byliby zaspokajani poszczególni wierzyciele publicznoprawni w postępowaniu upadłościowym;
c) ocena, czy wierzytelności wierzyciela publicznoprawnego będą zaspokojone w większym stopniu w przypadku zawarcia i wykonania układu, czy w postępowaniu upadłościowym.
4. Test prywatnego inwestora – studium przypadku:
a) przewidywany poziom zwrotu z zaangażowanego kapitału;
b) średni poziom zwrotu z zaangażowanego kapitału porównywalnych inwestycji;
c) przewidywany poziom ryzyka towarzyszącego inwestycji;
d) średni poziom ryzyka porównywalnych inwestycji.
5. Szacowanie wysokości pomocy de minimis:
a) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych formach;
b) wyznaczanie wysokości pomocy publicznej – studium przypadku.
Kwota zwolniona z VAT
Napisz: szkolenia@apkim.pl telefon 537 610 690
Dr hab. Prof. US Tomasz Strąk jest Kierownikiem Katedry Zarządzania Finansami Instytutu Finansów Uniwersytetu Szczecińskiego. Specjalista z zakresu zarządzania finansami, strategii, audytu i doradztwa podatkowego, rachunkowości oraz audytu wewnętrznego i rewizji finansowej. Posiada wieloletnie doświadczenie w realizacji dużych projektów restrukturyzacyjnych w sektorze prywatnym i publicznym. Prof. T. Strąk specjalizuje się także w zarządzaniu złożonymi projektami informatycznymi (posiada między innymi certyfikat Prince 2 Practitiner oraz AgilePM) oraz dotyczącymi uszczelnienia systemu podatkowego. Kierował między innymi projektem dotyczącym wdrożenia JPK oraz projektem dotyczącym nowego systemu analitycznego dla administracji skarbowej. W latach 2016 – 2017 jako Dyrektor Departamentu Administracji Podatkowej, a następnie Departamentu Poboru Podatków w Ministerstwie Finansów odpowiadał za transformację administracji skarbowej w obszarze poboru podatków oraz za wpływy podatkowe realizowane przez administrację podatkową. Prof. T. Strąk był także członkiem Rady do Spraw Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania. Tomasz Strąk jest również auditorem wewnętrznym oraz specjalistą z zakresu rewizji finansowej. Jest także autorem szeregu publikacji z zakresu zarządzania finansami, restrukturyzacji i audytu
© Akademia Prawa Krajowego i Międzynarodowego